Trine to zręcznościówka w starym, dobrym stylu :). Przypominają mi się czasy Raymana czy Superfroga.
Mnie sama koncepcja gry przypominała The Lost Vikings. Tam też sterowało się trzema postaciami i rozwiązywało łamigłówki.
Jak dla mnie pierwsza część była lepsza. Nie wiem, może tylko dlatego że grałem w Trine pierwszy raz i zrobiło ono na mnie ogromne wrażenie a teraz to jednak nie to samo a drugim powodem jest też pewnie to że przestałem się już chyba jarać tego typu grami. Ale mimo wszystko dam 8 ze względu na całą serię.
Seria rozwiązaniami kopiuje z "The Lost Vikings" 1992 z Amigi. Z "Super Frog" 1993 Amigowym ma wspólną niesamowitą oprawę audiowizualną oraz grywalność.
Trine 1, 2, 4 są super, ale 3 część w 3d była o wiele mniej przyjemna.
Wśród platformówek nie ma też zaskoczenia, że świetnych tytułów 2d mamy blisko 100,
gdzie wręcz wysyp perelek był za czasów apogeum gatunku 1985-1995 pod C-64 i Amigę,
a z 3d właściwie jedyne bardzo porządne platformówki to
American McGee's Alice 2000, Alice: Madness Returns 2011, Rayman 2 1999,
Rayman 3 2003, Crash Bandicoot 1-3 1996-1998, Mario 64 2006.
Z 2d mamy 10 razy więcej świetnych platformówek :)
Bomb Jack 1984 - C-64 ta wersja rządzi
Ghosts 'n' Goblins 1985 - C-64 i Amiga
Creatures 1 1990 C-64 (Na Amidze była gorsza wersja o dziwo)
Creatures 2 1992 C-64
Giana Sisters aka Super Mario Bros 1987 - C-64 i Amiga
Wonder Boy 1986 - C-64
Bubble Bobble 1986 - C-64 i Amiga
Rainbow Islands 1987 - C-64 i Amiga
The NewZealand Story 1988 - C-64 i Amiga
Flimbo's Quest 1990 - C-64 i Amiga
Treasure Island Dizzy 1988 - C-64 i Amiga
Fantasy World Dizzy 1989 - C-64 i Amiga
MagicLand Dizzy 1990 - C-64 i Amiga
Dizzy: Prince of the Yolkfolk 1990 - C-64 i Amiga
Fantastic Dizzy 1991 - Amiga
Crystal Kingdom Dizzy 1992 - C-64 i Amiga
Rick Dangerous 1 1989 - C-64 i Amiga
Rick Dangerous 2 1990 - C-64 i Amiga
Prince of Persia 1989 - Amiga/Pc
Shadow of the Beast 1 1989 - Amiga
Shadow of the Beast 3 1992 - Amiga
Turrican 1 1990 - C-64 i Amiga
Turrican 2 1991 - C-64 i Amiga
Turrican 3 1993 - Amiga
Another Wold 1991 - Amiga/Pc
Hudson Hawk 1991 - C-64 i Amiga
Prehistorik 1 1991 - Amiga/Pc
Prehistorik 2 1993 - Pc
Flashback 1992 - Amiga/Pc
Dyna Blaster 1992 - Amiga/Pc
Fire & Ice 1992 - Amiga
Super Frog 1993 - Amiga
Traps 'n' Treasures 1993 - Amiga
Lost Vikings 1992 - Amiga
Lost Vikings 2 1997 - Pc
James Pond 2 1991 - Amiga
James Pond 3 1993 - Amiga
Zool 1 1993 - Amiga
Zool 2 1993 - Amiga
Lionheart 1993 - Amiga
Ruff 'n' Tumble 1994 - Amiga
Benefactor 1994 - Amiga
Fury of the Furries 1994 - Amiga
Super Mario Bros 1985 - Nintendo
Super Mario Bros 2 1988 - Nintendo
Super Mario Bros 3 1988 - Nintendo
Sonic the Hedgehog 1991 - Sega
Sonic the Hedgehog 2 1992 - Sega
Rayman 1995 - Pc
Oddworld: Abe's Oddysee 1997 - Pc, Playstation 1
Oddworld: Abe's Exoddus 1998 - Pc, Playstation 1
Jazz Jackrabbit 2 1999 - Pc
I masa innych jakie nie wymieniam.
Nr 1 z platformówek 2d lat 80' to pewnie Super Mario Bros 1985 pod Nintendo,
a nr 1 z lat 90' znów Super Frog 1993 pod Amigę.
Potem było znacznie gorzej, bo zalewali nas platformówkami 3d, które nie sprawdzały się, ale ostatnimi czasy wyszło znów kilka zacnych tytułów w 2d np:
Trine 1 2009
Trine 2 2011
Trine 4 2019
Giana Sisters: Twisted Dreams 2012
Rayman Origins 2011
Rayman Legends 2013
Limbo 2011
Inside 2016
Ori and the Blind Forest 2015
Ori and the Will of the Wisps 2020
Hollow Knight 2017